Hoe zit het met de vaste reiskostenvergoeding en de nu thuiswerkende werknemer?

Veel werkgevers betalen aan hun werknemers een reiskostenvergoeding. Die betaling van reiskostenvergoeding is dan gebaseerd op afspraken in de individuele arbeidsovereenkomst, een arbeidsvoorwaardenregeling of de cao. Maar hoe zit dat nu met de werknemer die helemaal geen reiskosten maakt, omdat hij thuiswerkt?

Daarbij zijn de fiscale regels van belang en die zijn als volgt.

Als een werknemer langdurig afwezig is en een vaste reiskostenvergoeding ontvangt, dan mag de werkgever over de resterende deel van de maand en ook nog de volgende maand daarop deze vergoeding doorbetalen. De reden voor de afwezigheid doet er dan niet toe, vakantie, ziekte, verlof of langdurig thuiswerken in verband met de Coronacrisis, leveren allemaal hetzelfde resultaat op: dat is langdurige afwezigheid. Als de maatregelen doorlopen tot 28 april a.s. en er daarna niet meer wordt thuisgewerkt, dan ziet het ernaar uit dat de reiskostenvergoeding nog doorbetaald mag worden. Het is wel iets om goed in de gaten te houden en als er een verlenging volgt dan gaan we in een andere situatie terechtkomen en dan zal op enig moment de reiskostenvergoeding niet meer doorbetaald mogen worden. De onbelaste vergoeding mag worden uitbetaald tijdens de lopende maand en de kalendermaand die daarop volgt. Komt de werknemer midden in de maand weer naar het werk, dan kan de reiskostenvergoeding pas in de daaropvolgende maand weer worden uitgekeerd.

Wil je hier meer over weten? Wij weten hoe het zit! Neem contact met ons op voor advies-op-maat.